آبشک: فولاد مدیری نمی‌خواهد که به فکر جیب خودش باشد اولین خرید پرسپولیس از انزلی آمد + عکس واکنش محمود احمدی نژاد به قهرمانی پرسپولیس + ویدیو ملی پوش مشهدی بدمینتون عازم رقابت های آسیایی قزاقستان شد مورینیو – فنرباغچه؛ رسمی شد + عکس حسینی بعد از تیم ملی، استقلال را هم از دست می‌دهد؟ پایان طلسم سالن ۶ هزارنفری مجموعه ثامن الائمه (ع) سرمربی فصل بعد استقلال مشخص شد| پروژه حذف نکونام به بن بست رسید صیادمنش: امیدوارم در جام جهانی بهترین عملکرد را داشته باشیم اوسمار بدون تمدید قرارداد از ایران می‌رود چرا سازمان لیگ به جلال مرادی نظارت می‌دهد؟ | بی‌توجهی به هوادارانی که جانشان در خطر بود باشگاه تراکتور واگذار شد تفتیان: شاید پاریس آخرین المپیکم باشد دژاگه رسما وارد کار مربیگری شد اسامی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران اعلام شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رئال مادرید و بوروسیادورتموند| آنجلوتی، آقای اروپاست صحبت‌های تند نکونام علیه قهرمانی پرسپولیس سورپرایز اوسمار برای گل محمدی+ ویدیو| حضور در جشن با عکس یحیی گل قهرمانی پرسپولیس آفساید بود؟ + عکس و فیلم (۱۲ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نوستالژی| ۸هزار نفر برای خداحافظی آقای شماره ۲ در سال۱۳۶۴

  • کد خبر: ۹۸۷۶۲
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
نوستالژی| ۸هزار نفر برای خداحافظی آقای شماره ۲ در سال۱۳۶۴
تاریخ‌نگاری بازی‌های غیررسمی تیم‌های مشهدی با تیم‌های باشگاهی کشور را در این مطلب بخوانید.

حسین نخعی شریف | شهرآرانیوز؛ سال ۱۳۶۴ سالی نسبتا آرام و کم‌حاشیه برای فوتبال خراسان بود و هیئت فوتبال سعی می‌کرد تقویم خودش را اجرا کند که مهم‌ترین آن برگزاری لیگ استان و حضور تیم منتخب استان در اولین دوره مسابقات سراسری لیگ قدس بود و در ادامه به‌طور مشروح به آن پرداخته‌ایم.

هیئت فوتبال استان که از اواخر سال گذشته با برگزاری جلسات کارشناسی و فراخوان از شهرستان‌ها آمادگی‌اش را برای برگزاری لیگ باشگاه‌های استان اعلام کرده بود، سرانجام در اردیبهشت با شرکت چهار تیم مشهدی و چهار تیم شهرستانی، شروع لیگ استان را کلید زد. به این رقابت‌ها در آینده و در سرفصلی جداگانه به‌شرط حیات خواهیم پرداخت. در سال ۱۳۶۴ باتوجه‌به برگزارنشدن مسابقات باشگاهی کشوری، تنور این‌گونه مسابقات به‌روال سال‌های قبل داغ بود و افراد عاشق در بسیاری از استان‌ها بار هیئت‌های فوتبال را به دوش می‌کشیدند.

پرسپولیس مشهد در جام شهدای هفتم تیر

اولین دوره مسابقات فوتبال یادواره شهدای هفتم تیر با همت باشگاه استقلال رشت در تیر ۱۳۶۴ با شرکت شش تیم پرسپولیس (هواپیمایی) مشهد، ابوذر اهواز، استقلال بوشهر، پاس انزلی، سپیدرود و استقلال رشت در دو گروه برگزار شد.

سرخ‌پوشان مشهدی در اولین دیدار با پاس انزلی به تساوی بدون گل رضایت دادند و در دومین دیدار ۳ بر ۰ مقابل میزبان این رقابت‌ها مغلوب شدند و باتوجه‌به تساوی پاسی‌ها مقابل استقلال رشت، میزبان رقابت‌ها، دست‌خالی به مشهد برگشتند. در پایان این مسابقات استقلال با غلبه بر تیم همشهری‌اش، سپیدرود، به مقام اول دست یافت.

ابومسلم در جام شهدای رشت

سومین دوره یادواره شهدای دام‌پروری سپیدرود رشت نیز در تیرماه با شرکت شش تیم به‌میزبانی رشت برگزار شد که ابومسلم خراسان با نفت آبادان و صنعت چای گیلان در یک گروه و سپیدرود رشت با تام اصفهان و ماشین‌سازی تبریز در گروه دیگر به رقابت پرداختند. مشهدی‌ها ابتدا با گل‌های حمید قاسم‌زاده ۲ بر ۱ نفت آبادان را مغلوب کردند و در دومین دیدار با تک‌گل محمد اعظم بر صنعت چای غلبه کردند. نفت آبادان هم با همین نتیجه بر صنعت چای غلبه کرد تا به‌عنوان تیم دوم به مرحله حذفی برسد.

ابومسلمی‌ها در این مرحله در مقابل سپیدرود رشت، میزبان مسابقات، قرار گرفتند و با یک گل مغلوب شدند تا از رسیدن به فینال باز بمانند. دیداری که مشکی‌ها معتقد بودند با ناداوری نتیجه را باخته‌اند و حتی بعد از پایان مسابقه اگر سعید جوشش دروازه‌بان و حاج‌مهدی قیاسی مربی ابومسلم بموقع عمل نکرده بودند، داور از مشت‌ولگد بی‌نصیب نمی‌ماند. ابومسلمی‌ها در دیدار رده‌بندی هم مقابل ماشین‌سازی حاضر نشدند تا از نظر اخلاقی هم نمره مردودی بگیرند. نفت آبادان در فینال با یک‌گل بر میزبان غلبه کرد و به مقام اول رسید.

دیدار‌های دوستانه گرمابخش فوتبال

در این سال طرف‌داران فوتبال علاوه بر لیگ قدس، شاهد حضور چند تیم باشگاهی هم بودند تا سیرفوتبال شوند. تیم فوتبال صداوسیما (سعدآباد) تهران اوایل شهریورماه برای برگزاری دو دیدار دوستانه راهی مشهد شد و با یک پیروزی مقابل منتخب خراسان و یک تساوی مقابل پیام، مشهد را ترک کرد. به‌مناسبت گرامیداشت دفاع مقدس نیز چند دیدار دوستانه در مشهد برگزار شد.

تیم فوتبال پاس تهران به‌مصاف منتخب امید‌های مشهد رفت که با تک‌گل علیرضا حکیم‌زاده در دقیقه ۲۶ این دیدار که در حضور ۵ هزار تماشاگر برگزار شد، به‌سود سبزپوشان تهرانی خاتمه یافت. تیم فوتبال پتروشیمی تهران نیز در مصاف با توربو و هدف گلکار در هردو دیدار با نتیجه مساوی یک‌یک متوقف شد. برای توربو ۴ هزار و برای هدف ۵ هزار تماشاگر به ورزشگاه تختی آمده بودند. در این سال تیم‌های ستاد مشترک و هما نیز از تهران در مشهد به میدان رفتند.

بازی منتخب سوریه برای خداحافظی امیدوار

تیم منتخب فوتبال سوریه که برای شرکت در تورنمنت دهه فجر به ایران آمده بود، قبل از شروع این مسابقات در مشهد به‌مصاف منتخب خراسان رفت. خراسانی‌ها در یک روز غیرتعطیل (دوشنبه ۲۱ بهمن) و در حضور ۸ هزار تماشاگر موفق شدند با گل‌های دقایق ۱۱ و ۶۷ سعید صیامی در مقابل تک‌گلی که دقیقه ۶۹ دریافت کردند، به برتری برسند. محمد جاهدی با کمک مهدی پهلوان‌زاده و منوچهر عسگری، قاضیان این دیدار بودند. در این مسابقه حسین امیدوار، بازیکن بااخلاق و دوست‌داشتنی که از سال۱۳۵۰ با شماره دو در تیم جوانان خراسان و سپس ابومسلم خوش درخشیده بود، از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. او یکی از بهترین دفاع‌راست‌های تاریخ فوتبال استان بود.

جوانان شایسته

رقابت‌های مقدماتی جوانان کشور در تیر ۱۳۶۴ در چهار شهر کرمان، گچساران، سنندج و قزوین برگزار شد که خراسان در منطقه یک با تیم‌های مازندران، سمنان، همدان، استان مرکزی و قزوین میزبان به‌رقابت پرداخت و با کسب شش امتیاز به کارش پایان داد تا همراه مازندران ۹ امتیازی به دور دوم صعود کند. هشت تیم برتر جوانان کشور از ۲۱ شهریور در اهواز در دو گروه به تقابل هم نشستند که خراسان در گروه دوم با تیم‌های تهران، بوشهر و لرستان به‌رقابت پرداخت.

خراسان گام اول را مقتدرانه برداشت و با دو گل رضا قرائی و کاظم فوجی بر لرستان غلبه کرد. بوشهری‌ها که تهران را در اولین گام با یک گل مغلوب کرده بودند، در روز دوم در تقابل با خراسان هرچند خیلی زود و در دقیقه ۶ به گل رسیدند، کاظم فوجی دقیقه ۳۲ بازی را به تساوی کشاند. تهرانی‌ها نیز در این روز ۲ بر ۱ بر لرستان غلبه کردند. خراسان در حساس‌ترین تقابلش یکشنبه ۲۴ شهریور مقابل تهران قرار گرفت و با شکست به کارش پایان داد. پس از پایان دور مقدماتی و انجام دیدار‌های مرحله حذفی، خوزستان، بوشهر، اصفهان و تهران اول تا چهارم شدند.

نوجوانان در جمع برترین‌ها

مرحله مقدماتی مسابقات فوتبال نوجوانان کشور برای شناخت هشت تیم برتر در چهار شهر نوشهر، کرمان، سنندج و یاسوج در اواخر مرداد برگزار شد که نوجوانان خراسان در منطقه‌یک به‌میزبانی نوشهر به‌مصاف رقبایشان رفتند و در پایان پس از مازندران ۱۰ امتیازی با شش امتیاز به‌عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شدند. فارس و کرمان، خوزستان و باختران، آذربایجان‌شرقی و لرستان شش تیم دیگر صعودکننده بودند.

ملی‌پوشان خراسان

محمد اعظم و سعید صیامی جزو ۶۶ منتخب مرحله اول تیم‌ملی بودند که سعید صیامی توانست به ترکیب تیم «ب» ایران راه یابد و در مسابقات گرامیداشت دهه فجر مقابل تیم غنا موفق به زدن دو گل شود. البته او در این بازی جایش را در ابتدای نیمه دوم به کریم باوی داد. صیامی در دیدار با خوزستان در نیمه دوم به‌جای کریم باوی وارد بازی شد، اما موفق به گل‌ز‌نی نشد. درخشش سعید صیامی در این مسابقات باعث شد فریدون عسگرزاده، سرمربی تیم‌ملی، نام او را جزو ۳۲ بازیکن برگزیده از دو تیم «الف» و «ب» قرار دهد. با تغییر سرمربی و آمدن پرویز دهداری، بازهم صیامی به تیم‌ملی دعوت شد، اما با جوی که علیه او در تیم ایجاد شد، ناچار شد اردو را ترک کند.

رضا پرگر در اواسط مهرماه ۳۲ بازیکن را به اردوی تیم‌ملی جوانان دعوت کرد که در میان آنان نام کاظم فوجی از مشهد به‌عنوان تنها نماینده استان خراسان به چشم می‌خورد. در دعوت دوباره که ۶۵ بازیکن فراخوان شدند، علاوه بر فوجی، جواد قزوینی هم دعوت شد. محمود بیداریان، مربی تیم‌ملی نوجوانان، نیز در این سال ۷۲ بازیکن را در راستای حضور در اردو برای شرکت در رقابت‌های آسیایی دعوت کرد که جواد موسوی، علی‌اصغر سلمانی و هادی ضیافتی‌کافی سه خراسانی این فهرست بودند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->